Undersøg virksomheden – hvem er de?
Er du nybegynder på LinkedIn? Prøver du stadig at finde rundt på de forskellige sider og finde ud af, hvad der er vigtige at have med. Læs med og få nogle tips til at optimere din profil som jobsøgende.
LinkedIn er et erhvervsorienteret socialmedie. Der er mere end 740 millioner medlemmer med 55 millioner virksomheder. Imellem alle disse medlemmer, er der nemlig også en masser HR og rekrutteringsfolk, som vil have direkte adgang til din profil. Med LinkedIn har du mulighed for at lave et online CV, men også at ’connecte’ og opbygge dit netværk af kontakter, få anbefalinger, finde jobopslag, der ikke bliver vist andre steder, du kan følge virksomheder, som du synes er interessante osv. Der er to vigtige pointer med din LinkedIn profil. Den ene er, at det skal være let for de rigtige personer at finde dig. Den anden pointe handler om at gøre det tydeligt, hvorfor det vil være en fordel at hyre dig og gøre dem interesseret i at tage kontakt. Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2021, viser at 70% af de store virksomheder bruger LinkedIn i deres rekrutteringsproces, mens tallene for både små og offentlige virksomheder er 49%.
Er du i gang med at oprette en LinkedIn profil for første gang, så har vi lavet en lille guide, som hjælper sig igennem de forskellige trin. Ved oprettelsen af profillen, så vent med at ’connecte’ med andre indtil du har færdiggjort din profil med alle de essentielle oplysninger.
1Tilføj et godt profilbillede
- Det skal selvfølgelig ligne dig.
- En lille tommelfingerregel er at 60% af billede skal være dit ansigt og kig ind i kameraet
- Billede skal være i god kvalitet
- Der skal ikke være andre op billedet
- Hav en neutral baggrund og god belysning
- Smil på billedet – Generelt hjælper det, hvis du smiler på billedet, fordi det får dig til at virke mere imødekommende.
- Branche spiller også en rolle, så tænk over tøjvalg, location of udtryk
2Overskrift
- Det du skriver i din overskrift, er søgbart. Det betyder når rekrutteringsfolk søger, så er der mulighed for at du dukker op, hvis der er et match mellem det de søger og hvad der står i din profil og overskrift.
- Rekrutteringsfolk søger ofte på kompetencer og jobtitler, når de leder efter nye kandidater.
- Det kan derfor være en god ide at tilføje dine kompetencer og jobtitler. Jobtitel kan være funktioner, tidligere ansættelser eller det som du aspirer til.
- Du har 120 tegn at gøre godt med, så brug dem!
3Om (resumé)
- Læseren skal kunne se, hvor du kommer fra, og hvad du har med dig af erfaring og kompetencer, men det er også vigtigt at have et fremadrette syn, så du også fortæller hvad de kan bruge dig til.
- Dit resumé skal ikke henvende sig til alle på LinkedIn, men til være målrettet til dem som du gerne vil i kontakt med.
- I LinkedIns format kan kun de første 3 linjer ses i resuméet. Resten vises, hvis der klikkes på ’læs mere’. Skriv derfor det vigtigste først og skriv det på en fangende måde, så læseren får lyst til at klikke ’læs mere’.
- Det er igen vigtigt at benytter sig af nøgleord, da din profiltekst også er søgbar
- En lille sidenote – sørg for at der er mellemrum mellem afsnit, så det er lettere at læse
4Erfaring
- Dette kender du højst sandsynligt fra at skrive et almindeligt CV.
- Skriv alle de jobs du har haft og nævn kun det vigtigste: ansvarsområder, arbejdsopgaver og opnået resultater.
- Skriv det gerne i punktform, så et der let og overskueligt.
5Uddannelse
- Når du tilføjer uddannelser, så skriv gerne hvad du har lært og hvilke kompetencer og erfaringer du har tilegnet dig – hvad kan du, som kan skabe værdi for en virksomhed?
- Hvis din liste over erfaring ikke er lang, så er det ’uddannelse’, hvor du skal uddybe. F.eks. været på udveksling, særligt interessant projekt, dit speciale.
6Kompetencer
- Indtast minimum 5 kompetencer
- Som nævnt tidligere søger rekrutteringsfolk på kompetencer, så sørger for at fremhæve dem, som efterspørges i den branche du er interesseret i.
7Anbefalinger
- Vi lever i et samfund, hvor det handler om tillid. Hvor mange gange har du være inde for at læse anmeldelser før du køber noget? Det samme gælder for dig.
- LinkedIn giver mulighed for at tilføje anbefalinger, så du kan med fordel spørger gamle kollegaer, leder, samarbejdspartner.
- Anbefalingen skal være mellem end 6-8 linjer, hvor der næves hvad opgaven gik ud på, hvordan du løste opgaven, hvilken værdi skabte det og vil vedkommende anbefale dig til andre (du kan altid gengælde tjeneste).
Inden du sætter det hele ude i verden, så se igennem for stavefejl og tastefejl. Du kan evt. få nogle til at læse korrektur for dig.
Føler du at det er svært, og mangler lidt inspiration, så søg på nettet. Der findes masser af rigtig gode eksempler og du kan helt sikkert finde nogle inden for din branche, som kan hjælpe dig på vej. Hvis du har tid, så kan du se en videoguide omkring LinkedIn lavet af Social Selling Company på følgende link.