Når du skal give dig i kast med ansøgningen kan det virke som noget af et bjergbestigningsprojekt uden kompas. For hvilken retning skal du egentlig styre hen imod blandt de mange af slagsen?
I modsætning til CV’et, der mest af alt fungerer som en bagudrettet kompetenceoversigt, optræder ansøgningen som den fremtidsorienterede udgave, hvor du skal bevise hvorfor du vil udgøre en vigtig del af virksomhedsteamet. Med kun en side at gøre godt med, skal du derfor skære helt ind til benet, når du skal indlede din argumentation.
Det øverste afsnit i ansøgningen er reserveret til en kort motivationstekst, hvor du giver udtryk for hvorfor du har valgt at søge stillingen. Til sidst i ansøgningen skal du give et billede af, hvem du er som person og kommende kollega. Derfor har du reelt set mindre plads til faglig udfoldelse, end hvad du måske havde forestillet dig.
Foruden at inddrage relevante oplysninger såsom faglige- og personlige kompetencer, skal du i ansøgningen derfor besvare disse spørgsmål:
1.Hvordan er dine kompetencer kommet til udtryk i dit tidligere arbejde?(Eksempler på arbejdsopgaver)
2.Hvilke resultater har du leveret ved løsningen af disse arbejdsopgaver?(Eksempler på resultater)
3.Hvordan kan du omsætte din resultatbringende erhvervserfaring, over til dengte stilling? (Det fremtidige blik)
1.Kontaktoplysninger
2.Overskrift på ansøgning
3.Motivationstekst
4.Erhvervserfaring med konkrete eksempler
5.Lidt om dig som person
6.Afsluttende tekst
Et godt sted at starte skriveprocessen, ville være at fornemme den røde tråd i stillingsopslaget. Hvad er det virksomheden lægger mest vægt på af kompetencer? Hvilke arbejdsopgaver fylder mest? Hvordan er tonen i opslaget? Alt det skal du forsøge at matche i din ansøgning. Skriv vigtige nøgleord ned fra opslaget som f.eks. detaljeorienteret, selvkørende, teamplayer, struktureret osv. Er det de kvaliteter virksomheden vælger at lægge vægt på, er det dem du skal forholde dig til. Når du har din lille oversigt over disse egenskaber, kan du begynde at fundere over, hvad du helt præcis skal fremhæve i din ansøgning.
En anden måde at signalere over for virksomheden, at ansøgningen specifikt er konstrueret med dem i tankerne, er ved at skrive navnet på virksomheden efterfulgt af virksomhedsadressen øverst i venstre side af ansøgningen. I øverste højre side kan du oplyse dine kontaktinformationer såsom navn, adresse, telefonnummer og e-mail. Datoen for afsendelse af ansøgningen skrives på traditionel vis i højre side. Der findes i virkeligheden mange forskellige måder at opstille kontaktoplysningerne på, alt efter hvilken skabelon du vælger at bruge, men det vigtigste er bare, at det hele bliver inkluderet på en overskuelig måde.
Der er mange måder hvorpå du kan introducere dig selv som medarbejder i en enkelt sætning, og derfor kan man netop godt blive fortabt i endeløse udgaver af den perfekte overskrift. Et tip ville være at vente med at lave overskriften til efter du er færdig med resten af ansøgningen. Sommetider er det lettere at finde essensen, efter man har dannet sig et overblik over den røde tråd.
Et eksempel på en overskrift kan være:
Resultatdrevet kommunikatør, der kan rykke projekter i mål
Her introducerer du din arbejdstitel og hvad det er du kan, der samtidig passer til det stillingsopslag du har med at gøre. Jo mere du skræddersyr din overskrift jo bedre. Du skal give din potentielle nye arbejdsgiver en grund til at læse videre.
Her fortæller du din kommende arbejdsgiver hvorfor du har valgt at søge indgang til netop den virksomhed. Det er tydeligt for virksomheden at se, hvis ansøgningen er skræddersyet eller ej, så man gør klogt i at bruge lidt ekstra tid på at sætte sig ind i virksomhedens DNA. Du kan finde de essentielle oplysninger på virksomhedens hjemmeside, Facebook eller LinkedIn-profil. Find ting som værdisæt, målsætninger, visioner osv. som du kan forbinde dine professionelle interesser med.
Når du har fanget essensen af det, der bliver efterspurgt i stillingsopslaget, kan du sektionere dine pointer i ansøgningen og give dem underoverskrifter. På den måde får læseren en fin oversigt over din professionelle fortælling. Hvis du vælger at skrive om din erfaring med f.eks. strategiimplementering, kan du give den del en underoverskrift, der repræsenterer det du får fremhævet i afsnittet.
Som tidligere kommunikationsmedarbejder hos X, har jeg arbejdet med en større mængde komplekse opgaver inden for strategiimplementering og projektledelse. Med hovedansvar for strategisk analyse og designfasen, fik jeg løftet målsætningen med 2 % mere end estimeret. Derfor kan jeg tilføre en bredfavnende viden omkring strategiske indsatsområder, med henblik på målbare resultater.
Selvom faglige kompetencer som regel er det, der vægter tungest i en ansøgning, kan lige netop denne del med din personlige beskrivelse, få dig til at skille dig ud blandt de andre ansøgere. Hvis virksomheden står med en masse valgmuligheder, kan din personlige fortælling måske give dig en fordel. Her laver du en kort fremstilling af dig som person og medarbejder, hvor du fortæller hvordan din personlighed kommer i spil som den gode og hjælpsomme kollega i teamet. Læs det gerne igennem igen når du har skrevet det, og sæt dig ind i virksomhedens sted. Er det en person, man får et velfunderet indtryk af?
Til slut runder du af med en afsluttende sætning, der giver udtryk for, at du håber på at blive kontaktet i forbindelse med en indledende samtale. Ren formalia, men ikke mindst et ordentligt sidste ord, inden du forhåbentligt lander i den rette ansøgningsbunke.