Hjem Den gode profiltekst

Den gode profiltekst

Profiltekst, CV-resumé og motivationstekst - kært barn har mange navne. Uanset hvad er det en lille men meget vigtig passage i dit CV, som kan spille en vigtig rolle i udvælgelsesprocessen.

Inden du begynder at udrulle din værdifulde kunnen, skal du øverst i CV’et lave en kort præsentation af dig selv i form af profilteksten. Profiltekstens funktion er først og fremmest at give virksomheden et kompakt indtryk af dig som medarbejder og som person. Det er også profilteksten, der kan hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden af ansøgere, som du konkurrerer imod.

Skab det rette match

Ifølge Rekrutteringsanalysen 2020 læser 81% af de adspurgte virksomheder CV’et før ansøgningen. Hvis man derfor skal betragte CV’et som det hyppigste førstehåndsindsindtryk, skal profilteksten helst sidde lige i skabet. Et lille resumé på 5-8 linjer synes måske som værende en nem opgave at gribe an, men lettere sagt end gjort, for hvordan får du lige presset essensen ud af hvem du er på så lidt plads?

Et godt sted at starte ville være at kigge på stillingsopslaget endnu engang, og udvælge de kernekompetencer, der bliver efterspurgt på det personlige og professionelle plan. Her skal du ud fra disse præferencer indramme din tekst, så du får skabt et godt match mellem dig selv og virksomheden. Læg også mærke til bestemte nøgleord, og andre ting, der bliver fremhævet i teksten. Det handler om at kunne spejle sig så godt som muligt i stillingsopslaget, og overbevise virksomheden om, at de ser det samme som dig.

Dit salgspitch

Du kan inddele din profiltekst i tre sektioner.

Din uddannelse eller titel

Din erhvervserfaring evt. med opnåede resultater

Din motivation og ambition

Rækkefølgen af de tre temaer er ikke så væsentlig. Det vigtigste er bare, at alle tre indgår i din profiltekst, som en del af din personlige og professionelle fortælling. Lad den røde tråd blive ledt af hvilke værdier du kan tilføre virksomheden som potentiel medarbejder. Hvad får de ud af at ansætte dig?

Eksempel

Med en uddannelse som cand.comm. og tre års erfaring fra reklamebranchen har jeg beskæftiget mig med alt fra pressemeddelelser, til udarbejdelse af kommunikationsplaner og kampagner. Jeg besidder derfor en god blanding af teoretisk og praktisk ballast inden for strategisk planlægning som jeg brænder for at specialisere mig mere indenfor. Som kommunikationsmedarbejder ved jeg hvad det vil sige at føre de gode idéer ud i livet med afsæt i strategisk implementering, og jeg finder derfor stor motivation i at tænke uden for boksen, når de ønskede resultater skal opnås. Som kollega ser jeg enorm værdi i at skabe plads til idéudveksling og sparring så alle stemmer bliver hørt.

Her bliver alle tre punkter inddraget i en flydende sammenhæng hvor virksomheden får et indtryk af din baggrund, faglighed og rolle i teamet.

Tre gode tips på vejen

Vær så specifik som muligt. Lad ikke virksomheden stå tilbage med spørgsmål til hvad du egentlig kan byde ind med som medarbejder. Det er altid bedst at komme direkte til sagen især med så lidt plads du nu har med at gøre. Måden hvorpå du evner at konkretisere dit erhvervsmæssige bidrag, er også med til at vække interesse hos virksomheden. Lad derfor profilteksten være en god repræsentation af dig som person og som professionel medarbejder.

Se det som dit førstehåndsindtryk over for virksomheden

Selvom du har brugt tid på at lave en glimrende beskrivelse af dine færdigheder i ansøgningen, er det ikke sikkert at virksomheden overhovedet når til den, hvis de først læser dit CV uden her at få vækket interessen. Derfor skal du gøre alt hvad du kan for at levere et solidt og positivt førstehåndsindryk i profilteksten, der kan få dig videre i ja-bunken. Sæt dig ind i arbejdsgiverens sted og læs profilteksten igennem med objektive briller. Er det en person, man kan mærke og forestille sig være en positiv X til virksomheden?

Genbrug aldrig din profiltekst

Sørg altid for at skræddersy din profiltekst til hver enkelt stilling du søger. Det er meget let for en virksomhed at gennemskue, hvis du ikke har givet dig tid til at sætte dig ind i deres ønsker til en medarbejder. Dermed har du allerede forringet dine chancer for at nå videre i ansøgningsprocessen. Det er ikke nok at fortælle virksomheden, at du er en medarbejder, der gør dig umage, du skal også demonstrere det. Kommer det modsatte til udtryk i din tekst, falder troværdigheden lidt til jorden.

Hjælp
Jobeffekt ChatBot dansk logo engelsk logo close
Jobson
Hej, jeg hedder Jobson.
Jeg er Jobeffekt’s ChatBot. Jeg kan hjælpe dig med at navigere på vores hjemmeside. Du kan finde hjælp til at skrive en ansøgning, udarbejde dit CV – og generelt få information om vores site. Klik på nedestående links og hvis du er i tvivl om noget, så skriv ”hjælp”.